TomTom Go 520 is één van de meest verkochte navigatiesystemen in het TomTom gamma. In dit artikel leggen we uit waarom de Go 520 zo populair is. en vaak word besteld bij Besteonderdelen.nl
De positieve en negatieve punten
Om het artikel in te leiden, starten we met de positieve en negatieve punten van de Go 520.
Zeker één van de positieve punten – zoals bij verschillende nieuwe modellen van TomTom – is dat je gratis kaartupdates ontvangt. Niet alleen dat, ook krijg je onbeperkt toegang tot updates van de flitscameraverklikkers. Ook real time verkeersinformatie krijg je er gratis bij. Daarbij krijg je er niet 1 gratis kaart erbij maar alle mappen van de hele wereld. Dat is dus een groot voordeel ten opzichte van sommige andere modellen waarbij je nog steeds kaartupdates moet betalen of nieuwe kaarten aankopen.
Maar wat is er nu zo speciaal aan dit model, zul je dan denken? Wel de Go 520 is één van de eerste toestellen dat ingebouwde wi-fi connectie heeft om de gratis updates binnen te halen. Hieraan zit dan wel een negatief kantje aan vast, en dat is dat je de smartphone bij de hand moet hebben om die gratis verkeersinformatie binnen te halen. Ondertussen bestaan er wel al enkele TomTom modellen die geen nood hebben aan een smartphone om de verkeersinformatie updates binnen te halen: lees TomTom Go 6200 review. Zij gebruiken namelijk Wi-fi via een ingebouwde SIM kaart.
“Life verkeersinformatie kan enkel via ingebouwde SIM kaart of via connectie met smartphone.”
Het toestel heeft een 5 inch screen met 480 x 272 pixels wat ik voor mij persoonlijk net iets te klein vind. Omdat ik dan net iets meer focus leg op het TomTom scherm en iets minder op de baan. Dus ik prefereer een groter scherm zodat in een oogwenk ik de gewenste navigatie-informatie heb.
Wat is de TomTom Go 520
We hebben nu al enkele belangrijke kenmerken van de Go 520 opgenoemd maar niet nog veel over het toestel zelf gesproken.
Zoals we reeds verteld hebben, heeft de Go 520 een smartphone nodig voor life verkeersinformatie binnen te halen. Wat we nog niet besproken hebben is dat hierdoor het toestel goedkoper wordt, dit ongeveer een 50 euro ten opzichte van de Go 5200 en 110 euro ten opzichte van de Go 6200 die wel een ingebouwde SIM kaart heeft. De Go 520 zelf heeft een schappelijke prijs van 219 euro. Daarbij denk ik dat de meeste onder ons nu wel een smartphone hebben en de connectie maken is supersnel geregeld. Aan jou de keuze of je de extra investering de moeite waard vindt of niet.
Deze Go 520 heeft een magnetisch kliksysteem om het navigatie apparaat aan het raam te bevestigen. Gewoon afklikken en meenemen voor de veiligheid. Je dient dus niet het hele navigatiesysteem van de voorruit te ontkoppelen.
Bij de aankoop van je navigatietoestel voor je auto heb je recht op mappen over de ganse wereld. Deze zijn weliswaar niet standaard geïnstalleerd. Je moet dus zelf op zoek gaan naar je juiste regio en deze op je nieuw toestel installeren. En hier knelt het schoentje natuurlijk want het intern geheugen is niet voldoende om de volledige wereldkaart te downloaden. Je zult dus onmiddellijk een uitbreiding moeten nemen via een SD kaart. Hoewel SD kaarten niet zo duur meer zijn tegenwoordig, wordt wel aangeraden een SD kaart van TomTom aan te schaffen zodat je zeker bent dat software en data goed functioneren.
Wanneer we het hebben over gebruiksvriendelijkheid, dan is TOMTOM een stapje voor op andere GPS systemen. Wel heeft het merk enkele jaren geleden een omkeer gemaakt in zijn menu en beeldscherm maar deze doet geen afbreuk.
In gebruik is deze Go 520 vergelijkbaar met andere toestellen. Wel heeft het een nieuwe feature nl. de Destination Prediction. Dit toestel gaat na wat je dagelijkse routines zijn zoals ’s morgens naar het werk vertrekken, ’s avonds naar huis rijden, en op dinsdag naar de fitness. Van zodra je het toestel aanschakelt krijg je dan van je navigatietoestel de vraag om de route te bevestigen. Een fijn staaltje van A.I. eigenlijk. Wil je meer weten, ga dan even naar de website van TomTom zelf. Om de functie te activeren ga je naar ‘settings’ (in het hoofdmenu) – ‘route planning’ – ‘voorgestelde bestemming’.