Posted on

Er rijden steeds meer elektrische auto’s rond in Nederland. Elektrische auto’s zijn populair omdat ze geen brandstof verbruiken, schoner zijn voor het milieu en minder onderhoud nodig hebben. Omdat elektrisch rijden nog relatief nieuw is, is het momenteel nog duur om in een elektrische auto te rijden. Het aanschafbedrag is vele malen hoger dan bij een benzine auto. Ook heeft het rijden in een elektrische auto gevolgen voor de verzekering.

Hogere premies

Momenteel betaal je nog een hogere premie voor een elektrische auto, hoger dan voor een auto op benzine of diesel. Dat komt omdat de aanschafwaarde en dus de totale waarde van de auto hoger ligt. Soms kiezen mensen ervoor om een aparte accu aan te schaffen. Deze moeten ook meeverzekerd worden. Ook moet de auto opgeladen worden. Dit wordt gedaan via een laadpaal. Je moet dus een laadpaal voor thuis kopen en deze moet ook meeverzekerd worden. Dit zijn allemaal factoren die eraan bijdragen dat de premie hoog ligt.

All-risk

Wanneer je een elektrische auto bezit, wordt er aangeraden om deze all-risk te verzekeren. De onderdelen voor een elektrische auto zijn namelijk vele malen duurder dan die voor een auto die rijdt op benzine of diesel. Reparaties kosten daarom veel geld. Wanneer je bij een ongeluk betrokken bent, lopen de kosten ook hoog op. Wanneer je all-risk verzekerd bent, weet je zeker dat de kosten gedekt gaan worden. Dit is ook een van de redenen dat de verzekeringspremie hoog uit kan vallen.

Welke verzekering?

Voordat je een elektrische auto koopt, is het misschien handig om even te checken waar je deze kan en wil verzekeren. Niet elke verzekeraar wil een elektrische auto verzekeren. Vaak weigert de verzekeraar als de auto niet over voldoende beveiligingsopties beschikt. Wanneer een auto bijvoorbeeld na een diefstal heel moeilijk opgespoord kan worden, kan dat voor de verzekeraar een reden zijn om de auto te weigeren. De risico’s zijn dan te groot

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *