Posted on

Afgelopen jaar werden er wereldwijd weer bijna 100 miljoen nieuwe personen- en bestelauto’s geproduceerd. Het is duidelijk dat we nog steeds dol zijn op auto’s. En mobiliteit blijft, ondanks het digitale tijdperk waarin we zijn beland, onverminderd een belangrijk aspect in ons leven. Deze massale verplaatsing drang brengt zoals we weten de nodige uitdagingen met zich mee.

Het verstopte net

Congestiekosten. Pardon? Congestiekosten. Iedere keer dat je besluit met een auto de weg op te gaan vertraag je per definitie jouw medeweggebruikers. Toch werkt dat in de belevingswereld van veel mensen anders. Want eigenlijk vertragen die medeweggebruikers voornamelijk jou! Dat is in ieder geval vaak onbewust onze perceptie. Deze onjuiste vaststelling wordt gezien als een van de belangrijkste redenen waarom ons wegennet overvol is. Althans, op bepaalde momenten van de dag. Congestiekosten zijn kosten die in rekening worden gebracht voor jouw aanwezigheid op de weg, en de vertraging die je anderen daarmee, wel degelijk, teweeg brengt. Dit concept is beter bekend als rekeningrijden.

Een lange weg

Al sinds de jaren 80 wordt er gesproken over de invoering van rekeningrijden. Toch is er nooit voldoende politieke steun gevonden voor de daadwerkelijke invoering. Er zijn verschillende vormen mogelijk, veel besproken alternatieven zijn onder andere een slimme kilometerheffing, een spitsheffing of een wegbeprijzing. En dat zulke systemen effectief kunnen zijn wordt in Singapore en Stockholm al bewezen. Ondanks 30 jaar politieke onwil in Nederland, zou de opkomst van elektrisch rijden er nu voor kunnen zorgen dat er toch voldoende draagvlak gaat ontstaan. De reden hiervoor is dat op termijn een groot deel van de belastinginkomsten uit brandstofaccijnzen zal wegvallen. Op dit moment is dat echter voor de politiek nog geen reden genoeg om overstag te gaan.

De voordelen van rekeningrijden

Het terugdringen van files is zeker niet de enige reden waarom rekeningrijden een idee is dat steeds weer op tafel wordt gelegd. Een verminderde verkeersdruk zou namelijk ook het aantal verkeersongelukken drastisch kunnen terugdringen. En een autoverzekering berekenen gebeurd niet zonder deze cijfers in overweging te nemen. Ook een autoverzekering afsluiten zal na de invoering van rekeningrijden dus niet meer hetzelfde zijn. Een ander belangrijk argument dat de laatste tijd veelvuldig is benoemd, is het behalen van de klimaatdoelen die zijn afgesproken in Parijs. Al met al lijkt het er dus op dat er steeds meer goede redenen zijn om het rekeningrijden dan toch eindelijk werkelijkheid te maken. Niet in de laatste plaats aangezien steeds meer mensen dit wel degelijk een wenselijk idee vinden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *