Posted on

De laatste jaren zien we het aantal elektrische fietsen op straat wel heel vlot  groeien.
Dat is anderen ook niet ontgaan lijkt me.

Wat tot voor kort vooral een hulpmiddel voor mensen die om welke reden dan ook te beperkt zijn om zelf te trappen op een fiets om toch op de fiets er op uit te kunnen gaan, zien we inmiddels een ander beeld.
De gemiddelde leeftijd van de gebruikers van elektrische fietsen is in rap tempo omlaag gegaan.

Voor woon- werkverkeer kan dat natuurlijk best  handig zijn, in veel gevallen ook sneller dan met het OV of de auto.
Het heeft nog meer voordelen ten opzichte van een auto of het OV, denk aan meer beweging, het reduceren van files, schonere lucht et cetera.

Maar volgens mij zijn de meeste jonge mensen die ik op een elektrische fiets zie, niet op weg naar kantoor of de fabriek.
Verder kan ik me ook niet voorstellen dat ze allemaal lichamelijke problemen hebben die het noodzakelijk maken een elektrische fiets te gebruiken

Zijn ze dan lui?
Is het meestal een fiets van de ouders?
Ik heb geen idee, maar opmerkelijk vind ik het wel.

Als deze trend doorzet en we steeds meer jongeren op een e-bike of zelfs een speed pedelec zien, roepen we het over onszelf af dat het percentage overgewicht in het land nog verder omhoog gaat.

Hoe jonger iemand al een te hoog vetpercentage heeft, hoe ingewikkelder het is in het latere leven om daar nog iets aan te doen.
Tot overmaat van ramp draagt de overheid hier ook nog eens aan bij door sport minder en minder te stimuleren.

Terug naar de ouderen
Het is natuurlijk een prima zaak dat mensen tot steeds latere leeftijd meer bewegingsvrijheid houden.
Mensen worden gemiddeld ouder en het is uitermate onprettig als je niet kunt gaan en staan waar je wilt.
Een elektrische fiets helpt daar enorm bij.

Alleen heeft het ook een keerzijde.
Oudere mensen lopen om uiteenlopende redenen meer risico betrokken te raken bij ongevallen en dat geldt ook voor ongevallen op de elektrische fiets.
Zo’n fiets gaat ook nog eens harder dan mensen veelal gewend zijn en de combinatie met vertraagd reactievermogen is geen handige.

Als laatste moet ook nog vermeld worden dat ongelukken van senioren helaas ook ernstiger zijn.
Uit Duits onderzoek weten we dat de kans op een dodelijk ongeval op een e-bike 3 keer zo groot is als met een reguliere fiets.
Kortom, we moeten  eens goed kijken naar wie de e-bike consument vooral is en de consequenties van de toename in elektrische fietsen in kaart brengen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *